Weer thuis - Reisverslag uit Banjar Celukbuluh, Indonesië van Mariska Goertz - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Banjar Celukbuluh, Indonesië van Mariska Goertz - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Mariska

08 September 2016 | Indonesië, Banjar Celukbuluh

Helaas heb ik tijdens mijn rondreis maar 1x een reisverslag kunnen maken. Ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar in sommige hotels was de Wi-Fi zo zwak dat ik mijn blog niet geplaatst kreeg. Dan schrijf ik nu maar een update.

Nu ik inmiddels weer thuis ben, heb ik natuurlijk heel veel te vertellen over mijn reis. Ik zal proberen om alles zo kort mogelijk te houden en alleen de hoogtepunten te beschrijven van de rondreis. Ook zal ik beschrijven wat ik van deze reis geleerd heb.

Mijn laatste verslag heb ik geschreven in Lovina. Vanuit Lovina zijn we verder naar het westen van Bali getrokken, naar Pemuteran. In Pemuteran hebben we een lokale markt bezocht. Ik kon mijn ogen niet geloven wat ik daar allemaal zag. Vele soorten fruit, vis en vlees. Het vlees lag er gewoon open en bloot op tafel. Het zag er heel onsmakelijk uit. Op de markt stonk het ontzettend en het was er verschrikkelijk benauwd. En dan te bedenken dat de Balinese vrouwtjes er elke dag de hele dag moeten staan. Ergens had ik toch wel met ze te doen.

Onderweg zijn we gestopt bij een schooltje. Dit vond ik heel erg indrukwekkend en het hoogtepunt van de reis. Alle kinderen van de school kwamen aan de poort kijken toen onze bus er stopte. We kregen een warm welkom en de kinderen waren blij ons te zien. Ze bleven ons volgen en wilde alleen maar selfies maken. Het klaslokaal in de school was erg kaal. Er stonden enkel wat houten 2-zits bankjes en een schoolbord. De kinderen moeten hun behoeftes doen op een toilet in de grond. Eigenlijk hebben deze kinderen helemaal niks, maar lijken toch zo gelukkig. De kinderen in Bali weten niet beter en voor hen is het heel normaal hoe ze hun leven lijden. Tegenover Nederland hebben de kinderen in Bali helemaal niks, niet eens een bal. Ze spelen met takken uit de natuur. Het is zo bizar en heel moeilijk te beschrijven. Je moet het zelf gezien hebben. In Nederland zouden kinderen bij wijze van spreke ruzie maken om een speelauto en de kinderen in Bali vermaken zich prima met hetgene ze daar hebben. Zo besef je pas echt dat wij in Nederland eigenlijk heel luxe leven.

De onderwaterwereld vond ik ook erg mooi. Bij een eilandje mochten we gaan snorkelen. In het begin was het best even lastig om je ademhaling onder controle te houden. Maar als je het eenmaal door hebt, gaat het vanzelf. Het was echt mooi. Ik zag een zeeschildpad, zeesterren en finding nemo :)

De laatste dag van de rondreis was een hele lange dag. We hebben van 's ochtends tot 's avonds in de bus gezeten. Tussendoor hebben we allerlei dingen bezichtigd. Zo zijn we naar de tweelingmeren gegaan. Daarna hebben we een stop gemaakt bij de Ulan Danu tempel. Ook wel de drijvende tempel genoemd. Dit vond ik tevens ook de mooiste tempel van Bali die ik heb gezien. 's avonds zijn we nog naar een Balinese dansvoorstelling geweest. Dit was leuk om te zien, maar niet heel bijzonder. Na de rondreis kwamen we 's avonds laat aan in ons hotel. Hier hadden we nog een week vrije tijd.

De rondreis was erg intensief, maar zeker de moeite waard. Ik ben op plekjes geweest, waar je normaal niet zou komen. Voor mij was het een hele indrukwekkende, mooie reis. Het raften en het schooltje bezoeken, sprongen er voor mij echt uit. Verder vond ik alles heel erg leuk. Ik heb in ieder geval ontzettend genoten!

In mijn vrije dagen, heb ik nog met dolfijnen gezwommen. Wow, dit was echt zo gaaf om te doen! Altijd al een droom geweest en op Bali mogen waar maken. Er zat een glimlach van begin tot eind op mijn gezicht.
Met 2 andere meiden ben ik nog 1 nacht naar de Gili- eilanden geweest. Dit was ook een mooie ervaring! Het was ook wel even fijn om met een klein groepje te zijn.

Deze reis heeft me laten zien dat je tevreden moet zijn met wat je hebt. In Bali heerst veel armoede, maar de mensen zijn zo vriendelijk. Je kunt het haast niet voorstellen. Hier in Nederland willen de mensen vaak nog meer en beter dan wat ze al hebben. Nu zie je met eigen ogen hoe het ook anders kan.

Ik heb geen enkel moment van heimwee gehad tijdens de reis. Er was 1 avond op het einde van de reis dat ik dacht: Het is nu goed geweest en ik wil weer naar mijn eigen vertrouwde omgeving. Deze gedachte was de volgende dag al snel voorbij en ik had best nog wel een week kunnen blijven. Het is ook heel fijn dat je 's avonds even een momentje voor jezelf hebt. Je bent natuurlijk de hele dag samen met een grote groep. Omdat je alleen op een kamer slaapt, kun je je even terug trekken en 's avonds voor het slapen afschakelen. Dit vond ik erg fijn.

De rondreis en het "alleen" op vakantie gaan is me heel goed bevallen. In het begin vond ik het doodeng maar al snel merk je dat je telkens dezelfde mensen opzoekt en je een leuke band krijgt met je reisgenoten. Ik zou het iedereen aanraden om met een groep op vakantie te gaan. Na een dag is het niet meer eng en gaat alles vanzelf. Je leert elkaar steed beter kennen en wie weet hou je er nog wel leuke contacten aan over.

Ik kan zeggen dat ik het reisvirus te pakken heb en ga echt nog wel vaker een verre reis maken. Volgend jaar misschien richting Aruba-Bonaire-Curacao of Cuba. Eens zien hoe het allemaal gaat lopen.

Het was een hele toffe en mooie ervaring. Mijn mooiste vakantie tot nu toe. Ik heb genoten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 27 Juni 2016
Verslag gelezen: 864
Totaal aantal bezoekers 3685

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 08 September 2016

Rondreis Bali

Landen bezocht: